Matkailu on yksi keino vahvistaa Helsingin keskustan elinvoimaa

Helsingin keskusta on ainutlaatuinen yhdistelmä merellisyyttä, ostosmahdollisuuksia ja konstailematonta suomalaisuutta, kuten rentoa toritunnelmaa

Hyvä lukija,

Olen aiemminkin kirjoittanut blogiini ajatuksiani siitä, miten kasvatamme Helsingin keskustan elinvoimaisuutta ja varmistamme kaupungin sydämen elinvoimaisuuden myös tulevaisuudessa. Yksi osatekijä keskustan elinvoimaisuuden varmistamisessa on turismi ja matkailu. Kuten Helsingin kaupungin sivuilta selviää, Helsinki on Suomen suosituin matkailukohde, jonka suosio on kasvamaan päin. Esimerkiksi ulkomaisten vierailijoiden määrä vuonna 2023 lisääntyi yli 20 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna.

Pormestariehdokas Daniel Sazonov (kok.) kirjoitti Kamppi–Eira –paikallislehden nro 2/25 (30.1.2025) kolumnissa matkailun kasvun mahdollisuuksista ja edistämisestä Helsingissä todeten mm. seuraavaa: ”Matkailu tulee taatusti näkymään myös kuntavaalien jälkeen seuraavassa kaupunkistrategiassa. Käytännössä tämä tarkoittaa maailmalla markkinoinnin lisäksi esimerkiksi keskustan vetovoimasta huolehtimista, elävän kaupunkikulttuurin luomista ja mahdollistamista sekä suurimmat tapahtumat vetävän areenan.”

Helsingin keskustan vetovoimasta tulee siis huolehtia, jotta pystytään täysimääräisesti hyödyntämään Helsingin matkailupotentiaali ja tuomaan tuloja keskustan yrittäjille. Keskustan tulee myös turisteja silmällä pitäen olla helposti saavutettavissa sekä autoillen että julkisilla kulkuneuvoilla. Myös erilaiset tapahtumat kasvattavat vetovoimaa ja varmistavat kävijät keskustassa.

Senaatintorin Tuomaan markkinat saavuttivat viime vuonna ennätykselliset 600.000 kävijää. Seurasin hieman harmissani sitä, että Tuomaan markkinat suljettiin jo ennen joulua, 22.12. Entä jos tapahtuma olisi jatkunut esimerkiksi vuodenvaihteeseen saakka, kuten useat Berliinin joulumarkkinat? Uskon, että Helsinki olisi pykälän verran vetovoimaisempi eurooppalainen turistikohde välipäiville, mikäli Tuomaan markkinat jatkuisi pidempään.

Helsingin kaupunki voisi markkinoinnissaan myös ennakkoluulottomammin hyödyntää Suomen jo olemassa olevaa maakuvaa ja brändiä esimerkiksi joulupukin maana. Helsinki voisi markkinoida itseään Joulupukin virallisena ”citynä”. Matkailijoita varten voisi lanseerata Helsingin keskustassa kulkevan jouluisen kävelyreitin, joka kulkisi niin Tuomaan markkinoilla, jouluisessa kauppahallissa kuin Stockmannin jouluikkunalla. Reitti voisi olla eräänlainen jouluinen versio Design District Helsinki –reitistä. Vastaavaa konseptia voisi hyödyntää myös kesäisen Helsingin keskustan markkinoinnissa. Tällaisten reittien varrella tulee luontevasti poikettua keskustan alueen kivijalkaliikkeissä ja kahviloissa. Tämä taas tarkoittaa asiakkaita keskustan yrittäjille.

Helsingin keskusta on ainutlaatuinen yhdistelmä merellisyyttä, ostosmahdollisuuksia ja konstailematonta suomalaisuutta, kuten rentoa toritunnelmaa. Toivon, että Helsingin kaupunki hyödyntäisi näitä vahvuuksia ennakkoluulottomasti matkailumarkkinoinnissa. Myös Suomen olemassa olevaa maakuvaa soisi vivutettavan aktiivisemmin. Ei aina tarvitse lähteä Lappiin, jotta voi kokea suomalaisen joulun tunnelman. 

Kommentoi!

Millä keinoin sinä rakentaisit Helsingin keskustasta houkuttelevan turistikohteen? Olet tervetullut kommentoimaan.

Edellinen
Edellinen

Lapsissa ja nuorissa on Helsingin tulevaisuus

Seuraava
Seuraava

Perinteet kuuluvat sivistykseen ja suvivirsi suomalaiseen kouluun